”She combines a beautiful voice, impeccable technique and undeniable musical intelligence. The recital grew in an emotional crescendo to the literally breath-taking finale of some of the most beautiful Strauss gems.” Firenze 2000

Christina Landshamer

Lebenslauf

>>> go to english

Die gebürtige Münchnerin Christina Landshamer studierte an der Hochschule für Musik und Theater München bei Angelica Vogel sowie anschließend in der Liedklasse von Konrad Richter und in der Solistenklasse bei Dunja Vejzović an der Staatlichen Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart.

Nach ersten Gastengagements an der Stuttgarter Staatsoper sang die Sopranistin an der Opéra du Rhin in Straßburg unter Marc Albrecht (Fidelio/Marzelline) sowie an der Komischen Oper in Berlin (Susanna). 2009 hatte „die virtuos auftrumpfende Christina Landshamer“ ihr sehr erfolgreiches Debüt im Theater an der Wien als Clarice in Haydns Il mondo della luna unter Nikolaus Harnoncourt. Nach einer szenischen Fassung des Messias am Pariser Théatre du Chatelet 2011 debütierte sie unter der Leitung von Christian Thielemann in Frau ohne Schatten (Hüter der Schwelle – Regie: Christof Loy) bei den Salzburger Festspielen, wo sie ein Jahr später als Frasquita in Carmen wieder zu erleben war, diesmal unter Simon Rattle mit den Berliner Philharmonikern. Im selben Jahr debütierte sie bei den Baden- Badener Festspielen, wieder unter Chr. Thielemann (Ariadne auf Naxos, Najade). In Simon McBurney‘s gefeierter Neuproduktion von Mozarts Zauberflöte an der Oper Amsterdam unter Marc Albrecht gab Christina Landshamer Ende 2012 ihr umjubeltes Debüt als Pamina. 2014 ist sie in Händels Rinaldo als Almirena in Glyndebourne zu erleben. 2015 wird sie erneut mit Christian Thielemann zusammenarbeiten (Freischütz/Ännchen), dann an der Semperoper Dresden.

Christina Landshamer arbeitet regelmäßig mit Dirigenten wie Kent Nagano, Marc Albrecht, Marcus Creed, Manfred Honeck, Philippe Herreweghe, Ton Koopman, Nikolaus Harnoncourt, Sir Roger Norrington, Stéphane Denève, Pablo Heras-Casado, Christian Thielemann und Riccardo Chailly mit Orchestern wie dem Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, den Münchner Philharmonikern, dem Gewandhausorchester Leipzig, dem SWR Sinfonieorchester, dem Freiburger Barockorchester, dem Tonhalleorchester Zürich, mit der Tschechischen Philharmonie Prag, dem Orchestre des Champs Elysées und mit dem Montreal Symphony Orchestra zusammen.

Neben ihren Opernprojekten sind wichtige Stationen in der Saison 2014/2015 eine Tournee mit dem Gewandhausorchester unter Riccardo Chailly mit Konzerten in Leipzig, beim Lucerne Festival und den London PROMS, Konzerte mit den Berliner Philharmonikern/Alan Gilbert, mit dem Netherlands Radio Philharmonic Orchestra/Philippe Herreweghe, dem NDR Sinfonieorchester/Thomas Hengelbrock, dem Chor des Bayerischen Rundfunks/Peter Dijkstra, Auftritte mit dem WDR Sinfonieorchester sowie dem Orchestre National de France/Daniele Gatti.

Ihre besondere Liebe gilt dem Liedgesang: Ein Duo-Liederabend mit Maximilian Schmitt am Wiener Konzerthaus markiert die erste Zusammenarbeit mit Gerold Huber, mit dem sie 2013 in einer Reihe von Abenden mit Liedern von Schumann, Ullmann und Brahms u.a. bei „Musik im Riesen“ in der Essener Philharmonie und bei Rheinvokal gastierte. Eine CD-Einspielung des Programms ist für diese Saison geplant.

Auf CD ist Christina Landshamer u.a. zu hören in Haydns Jahreszeiten unter Philippe Herreweghe (PHI), in G Bizets „Carmen“ unter Simon Rattle (EMI Classics) der Matthäus-Passion unter Riccardo Chailly (DECCA), Knecht sowie in der Gesamtausgabe der Lieder von Peter Cornelius (Naxos). Bei cpo sind CDs von Engelbert Humperdincks Dornröschen und Franz Lehars Zarewitsch erschienen, beide mit Ulf Schirmer und dem Münchner Rundfunkorchester. Darüber hinaus liegen verschiedene DVD-Einspielungen mit Christina Landshamer vor: Haydns Il mondo della luna –Clarice (Concentus musicus/Nikolaus Harnoncourt – Theater an der Wien, Unitel Classica), Bachs Matthäus-Passion (Gewandhausorchester, Accentus), Mahler Symphonie Nr. 4 (Gewandhausorchester Leipzig/Riccardo Chailly, Accentus).

Saison 2014 /2015 – bitte verwenden Sie keine Biografie älteren Datums

Lebenslauf als PDF laden
Lebenslauf (kurz) als PDF laden

linie

Curriculum Vitae

>>> zum Lebenslauf in deutsch

Christina Landshamer was born in Munich and initially went to the Academy of Music and Performing Arts in the city, where she studied under Angelica Vogel, following which she studied in Konrad Richter’s singing classes and in Dunja Vejzović solo classes at the State University for Music and Performing Arts in Stuttgart.

Following initial guest performances at the Stuttgart State Opera, she sang at the Opéra du Rhin in Strasburg under Marc Albrecht (Fidelio/Marzelline) as well as at the Komische Oper in Berlin (Susanna). In 2009 ‘the triumphant and virtuoso Christina Landshamer’ had her very successful debut at the Theater an der Wien in Vienna as Clarice in Haydn’s Il mondo della luna under Nikolaus Harnoncourt. This was followed by performances at the Paris Théâtre du Châtelet (with a stage version of the Messiah) and at the Salzburg Festival in Frau ohne Schatten (Hüter der Schwelle – Stage direction: Christof Loy) under Christian Thielemann in 2011. She performed at the Salzburg Festival again the following year as Frasquita in Carmen, this time under Sir Simon Rattle with the Berlin Philharmonic. Also in 2012 she had her debut at the Baden-Baden Festival, again under Christian Thielemann (Ariadne auf Naxos, Najade). Later that year, Christina Landshamer made her highly acclaimed debut as Pamina in Simon McBurney‘s celebrated new production of Mozart’s Magic Flute at the Amsterdam Opera under Marc Albrecht. In 2014 she can be seen in Handel’s Rinaldo as Almirena in Glyndebourne. In 2015 she will collaborate again with Christian Thielemann (Freischütz/Ännchen), this time at the Semperoper in Dresden.

Christina Landshamer regularly works with conductors such as Kent Nagano, Marc Albrecht, Marcus Creed, Manfred Honeck, Philippe Herreweghe, Ton Koopman, Nikolaus Harnoncourt, Sir Roger Norrington, Stéphane Denève, Pablo Heras-Casado, Christian Thielemann and Riccardo Chailly, with orchestras such as the Bavarian Radio Symphony Orchestra, the Munich Philharmonic Orchestra, the Gewandhausorchester Leipzig, the Südwestfunk Radio Symphony Orchestra, the Freiburg Baroque Orchestra, the Tonhalleorchester, Zurich, the Czech Philharmonic Orchestra, Prague, the Orchestre des Champs Elysées and the Montreal Symphony Orchestra.

Alongside her operatic projects, she has other important performances during the 2014/2015 season, including a tour with the Gewandhausorchester under Riccardo Chailly with concerts in Leipzig, the Lucerne Festival and the London Proms, concerts with the Berlin Philharmonic Orchestra/Alan Gilbert, with the Netherlands Radio Philharmonic Orchestra/Philippe Herreweghe, the NDR Symphony Orchestr/Thomas Hengelbrock, the Bavarian Radio Choir/Peter Dijkstra, and performances with the WDR Symphony Orchestra as well as the Orchestre National de France/Daniele Gatti.

She is particularly fond of singing lieder: a recital of duets with Maximilian Schmitt at the Vienna Konzerthaus marks her first collaboration with Gerold Huber, with whom she had several guest performances in 2013 with a number of recitals, such as at the ‘Musik im Riesen” in the Essen Philharmonic and the Rheinvokal, with lieder by Schumann, Ullmann and Brahms. This season’s programme will be recorded on CD.

Christina Landshamer has made numerous CD recordings, including Haydn’s Four Seasons under Philippe Herreweghe (PHI), in Bizet’s Carmen under Sir Simon Rattle (EMI Classics), the St Matthew Passion under Riccardo Chailly (DECCA), as well as the complete recording of lieder by Cornelius (Naxos). Engelbert Humperdinck’s Dornröschen and Franz Lehar’s Zarewitsch have been recorded on CD by cpo, both with Ulf Schirmer and the Munich Radio Orchestra. There are also several DVD recordings with Christina Landshamer: Haydn’s Il mondo della luna – Clarice (Concentus musicus/Nikolaus Harnoncourt – Theater an der Wien, Unitel Classica), Bach’s St Matthew Passion (Gewandhausorchester, Accentus), Mahler’s Symphony No. 4 (Gewandhausorchester Leipzig/Riccardo Chailly, Accentus).

2014/2015 Season – Please do not use any biography which predates this version!

Download biography (PDF)

linie

>>> zurück zum Seitenanfang